Section outline
-
Мета і завдання навчальної дисципліни:ознайомити студентів з основами сучасних підходів до історії національної культури, особливостями історичного розвитку української культури, виявити її зв’язок з соціальними, політичними, цивілізаційними, побутовими, мистецькими явищами і процесами, навчити студентів вільно оперувати сучасними концептами історичної культурології та широким фактологічним матеріалом.
-
МОДУЛЬ 1
Заняття 1. Вступ до курсу. Матеріальна та духовна культура первісного суспільства. Культура дохристиянської доби на території сучасної України
Мета і завдання: -
Визначити мету і завдання дисципліни "Історія української культури".
-
Схарактеризувати сутність культури: слово, поняття, проблема
-
Виділити основні функції культури та визначити їхні характерні риси
-
З'ясувати сутність культури первісного суспільства
-
Проаналізувати прадавню культуру в докиївську добу
-
-
Заняття 2. Культура княжої доби (ІХ-ХІІІ ст.) Взаємозв'язки із
візантійською традицієюМета і завдання:
-
Окремо розглянути культурні пам'ятки давніх слов'ян: «Харівський скарб», рельєф «Жрець Олега», «Велесова книга», з'ясувати їх значення в подальшому розвитку української культури
-
Розкрити сутность світорозуміння людини доби Київської Русі та особливості християнського світогляду
-
Схарактеризувати провідні види та жанри давньоруської літератури
-
Проаналізувати розвиток архітектури та живопису як форм сакрального мистецтва
-
-
Заняття 3. Утвердження і прогрес української культури (кінець ХІV – перша половина ХVІІ ст.)
Мета і завдання:
-
Розкрити найважливіші чинники формування української культури у ХІV – першій половині ХVІІ ст., визначити характерні риси Ренесансу, які виявилися в мистецтві України
-
Схарактеризувати розвиток усної народної творчісті, театрального мистецтва, музичної культури та ювелірного мистецтва.
-
Ознаймити з видатними пам'ятками архітектури, іконопису, живопису, скульптури
-
З'ясувати рівень розвитку освіти, розкрити сутність феномену полемічної літератури та літописання, назвати імена найзначніших діячів літератури та їхні твори
-
-
Заняття 4.
Духовне життя в Україні другої половини ХVІІ – ХVІІІ ст.
Мета і завдання:
-
Визначити історичні обставини розвитку соціально-культурної ситуації на українських землях в епоху бароко
-
Схарактеризувати розвиток освіти та культурно-освітніх центрів
-
Розглянути концепцю світового буття Г.С. Сковороди
-
Проаналізувати характеризувати жанрове різноманіття української літератури, окремо розглянувши питання козацьких літописів
-
Надати загальну характеристику розвитку архітектури, живопису і музичної культури
-
-
Заняття 5. Українське національне відродження. Формування історичної свідомості українців (перша половина ХІХ ст.)
Мета і завдання:
- Визначити поняття "українського відродження" , о знайомити з початками українського народознавства
- Розкрити місце історичної науки в процесі українського культурного відродження
- Схарактеризувати національне відродження на західноукраїнських землях. "Руська трійця".
- З'ясувати передумови і чинники політизації українського національного руху. Кирило-Мефодіївське братство, визначити роль Т.Г. Шевченко в українському національному русі
- Надати загальну характеристику науки, освіти та мистецтва
-
Заняття 6. Українська культура в загальноєвропейському культурному процесі другої половини ХІХ – початку ХХ ст.
Мета і завдання:
- З’ясувати сутность консолідації української нації: культурний і мовний процеси
- З’ясувати роль громад і просвіт у суспільно-політичному, науковому і мистецькому житті
- Схарактеризувати стан освіти і громадської думки навколо неї
- Схарактеризувати розвиток літератури: провідні українські митці та їхні твори
- Проаналізувати нові віянія в мистецтві: театральному, музичному, образотворчому
- Особливості розвитку культури доби Центральної Ради та гетьманату
-
Заняття 7. Культурне життя в Україні в міжвоєнний період (1921 – 1939 роки)
Мета і завдання:
- З’ясувати вплив політики українізації на просвітницькі процеси в Україні
- Схарактеризувати національно-культурне піднесення в 20-х рр. ХХ ст.
- Розкрити сутность літературної дискусії 1925-1928рр.
- Проаналізувати суперечності у розвитку культури 30-х років.
-
Заняття 8. Становище культури України в роки другої світової війни (1939 – 1945 роки)
Мета і завдання:
- Схарактеризувати проблеми духовного життя в роки Великої Вітчизняної війни
- Проаналізувати роботу тила
- Розкрити досягнення в науці спрямовані на перемогу
-
Заняття 9. Специфіка культурного життя в Україні повоєнного періоду (друга половина 1940-х – перша половина 1950-х років).
Мета і завдання:
- Проаналізувати відбудову і зміцнення матеріальної бази культури
- Схарактеризувати стан народної освіти, підготовки кадрів інтелігенції та розвиток науки в Україні
- Оцінити розміри досягненнь і втрат української літератури і мистецтва
-
Заняття 10. Духовне життя в Україні з середини 1950-х до середини 1960-х років
Мета і завдання:
- Розкрити сутність «відлиги» в Україні.
- Проаналізувати творчість письменників того часу.
- Схарактеризувати розвиток кінематографу – діяльність О.Довженка, С.Параджанова.
- Простежити розвиток музичної культури .
-
Заняття 11. Суперечливі тенденції розвитку культури в Україні в другій половині 1960-х – 1980-і роки.
Мета і завдання:- Виділити особливості розвитку науки, загальноосвітньої школи, системи вищої та середньої спеціальної освіти
- Загострення кризових явищ і процесів у художній літературі і мистецтві
- Проаналізувати духовні процеси на рубежі пошуків шляхів становлення суспільного життя
-
Заняття 12. Культура України в умовах незалежності (з 1991 року до сьогодні)
Мета і завдання:
- Визначити нові горізонти та перспективи
- З'ясувати стан освіти та науки
- Схарактеризувати розвиток літератури, мистецтва, релігійного життя
-
Заняття 13. Сучасне культурне життя Слобожанщини
Мета і завдання:- Розкрити основні передумови відродження культури Слобідського краю.
- Виявити риси національного відродження в літературі та мистецтві.
- Схарактеризувати культурно-освітню роботу.
- Проаналізувати стан духовного життя в Харківському національному автомобільно-дорожньому університеті.
-
Заняття 14. Культурні здобутки української діаспори
Мета та завдання:
-
Cхарактеризувати мовні, літературні й освітні традиції закордонних українців
-
Проаналізувати розвиток образотворчого мистецтва, скульптури та архітектури української еміграції.
-
Надати характеристику розвитку української науки за кордоном
-
-
Заняття 15. Повторення і закріплення