Теми тижня

  • Загальне

    Мета і завдання навчальної дисципліни:
    ознайомити студентів з основами сучасних підходів до історії національної культури, особливостями історичного розвитку української культури, виявити її зв’язок з соціальними, політичними, цивілізаційними, побутовими, мистецькими явищами і процесами, навчити студентів вільно оперувати сучасними концептами історичної культурології та широким фактологічним матеріалом.

  • 1 вересень - 7 вересень

    МОДУЛЬ 1

    Заняття 1. Вступ до курсу. Матеріальна та духовна культура первісного суспільства. Культура дохристиянської доби на території сучасної України

    Мета і завдання:
    • Визначити мету і завдання дисципліни "Історія української культури".
    • Схарактеризувати сутність культури: слово, поняття, проблема
    • Виділити основні функції культури та визначити їхні характерні риси
    • З'ясувати сутність культури первісного суспільства
    • Проаналізувати прадавню культуру в докиївську добу
  • 8 вересень - 14 вересень

    Заняття 2. Культура княжої доби (ІХ-ХІІІ ст.) Взаємозв'язки із
    візантійською традицією

    Мета і завдання:

    • Окремо розглянути культурні пам'ятки давніх слов'ян: «Харівський скарб», рельєф «Жрець Олега», «Велесова книга», з'ясувати їх значення в подальшому розвитку української культури
    • Розкрити сутность світорозуміння людини доби Київської Русі та особливості християнського світогляду
    • Схарактеризувати провідні види та жанри давньоруської літератури
    • Проаналізувати розвиток архітектури та живопису як форм сакрального мистецтва
  • 15 вересень - 21 вересень

    Заняття 3. Утвердження і прогрес української культури (кінець ХІV – перша половина ХVІІ ст.)

    Мета і завдання:

    • Розкрити найважливіші чинники формування української культури у ХІV – першій половині ХVІІ ст., визначити характерні риси Ренесансу, які виявилися в мистецтві України
    • Схарактеризувати розвиток усної народної творчісті, театрального мистецтва, музичної культури та ювелірного мистецтва.
    • Ознаймити з видатними пам'ятками архітектури, іконопису, живопису, скульптури
    • З'ясувати рівень розвитку освіти, розкрити сутність феномену полемічної літератури та літописання, назвати імена найзначніших діячів літератури та їхні твори
    • 22 вересень - 28 вересень

      Заняття 4.

       Духовне життя в Україні другої половини ХVІІ – ХVІІІ ст.

      Мета і завдання:

      • Визначити історичні обставини розвитку соціально-культурної ситуації на українських землях в епоху бароко
      • Схарактеризувати розвиток освіти та культурно-освітніх центрів
      •  Розглянути концепцю світового буття Г.С. Сковороди
      • Проаналізувати характеризувати жанрове різноманіття української літератури, окремо розглянувши питання козацьких літописів
      • Надати загальну характеристику розвитку архітектури, живопису і музичної культури

    • 29 вересень - 5 жовтень

      Заняття 5. Українське національне відродження. Формування історичної свідомості українців (перша половина ХІХ ст.)

      Мета і завдання:

      • Визначити поняття "українського відродження" , о знайомити з початками українського народознавства
      • Розкрити місце історичної науки в процесі українського культурного відродження
      • Схарактеризувати національне відродження на західноукраїнських землях. "Руська трійця".
      • З'ясувати передумови і чинники політизації українського національного руху. Кирило-Мефодіївське братство, визначити роль Т.Г. Шевченко в українському національному русі
      • Надати загальну характеристику науки, освіти та мистецтва
    • 6 жовтень - 12 жовтень

      Заняття 6. Українська культура в загальноєвропейському культурному процесі другої половини ХІХ – початку ХХ ст.

      Мета і завдання:

      • З’ясувати сутность консолідації української нації: культурний і мовний процеси
      • З’ясувати роль громад і просвіт у суспільно-політичному, науковому і мистецькому житті
      • Схарактеризувати стан освіти і громадської думки навколо неї
      • Схарактеризувати розвиток літератури: провідні українські митці та їхні твори
      • Проаналізувати нові віянія в мистецтві: театральному, музичному, образотворчому
      • Особливості розвитку культури доби Центральної Ради та гетьманату
      • 13 жовтень - 19 жовтень

        Заняття 7. Культурне життя в Україні в міжвоєнний період (1921 – 1939 роки)

        Мета і завдання:

        • З’ясувати вплив політики українізації на просвітницькі процеси в Україні
        • Схарактеризувати національно-культурне піднесення в 20-х рр. ХХ ст.
        • Розкрити сутность літературної дискусії 1925-1928рр.
        • Проаналізувати суперечності у розвитку культури 30-х років.
        • 20 жовтень - 26 жовтень

          Заняття 8. Становище культури України в роки другої світової війни (1939 – 1945 роки)

          Мета і завдання:

          • Схарактеризувати проблеми духовного життя в роки Великої Вітчизняної війни
          • Проаналізувати роботу тила
          • Розкрити досягнення в науці спрямовані на перемогу
          • 27 жовтень - 2 листопад

            Заняття 9. Специфіка культурного життя в Україні повоєнного періоду (друга половина 1940-х – перша половина 1950-х років).

            Мета і завдання:

            • Проаналізувати відбудову і зміцнення матеріальної бази культури
            • Схарактеризувати стан народної освіти, підготовки кадрів інтелігенції та розвиток науки в Україні
            • Оцінити розміри досягненнь і втрат української літератури і мистецтва
            • 3 листопад - 9 листопад

              Заняття 10. Духовне життя в Україні з середини 1950-х до середини 1960-х років

              Мета і завдання:

              • Розкрити сутність «відлиги» в Україні.
              • Проаналізувати творчість письменників того часу.
              • Схарактеризувати розвиток кінематографу – діяльність О.Довженка, С.Параджанова.
              • Простежити розвиток музичної культури .
              • 10 листопад - 16 листопад

                Заняття 11. Суперечливі тенденції розвитку культури в Україні в другій половині 1960-х – 1980-і роки.

                Мета і завдання:

                • Виділити особливості розвитку науки, загальноосвітньої школи, системи вищої та середньої спеціальної освіти
                • Загострення кризових явищ і процесів у художній літературі і мистецтві
                • Проаналізувати духовні процеси на рубежі пошуків шляхів становлення суспільного життя
                • 17 листопад - 23 листопад

                  Заняття 12. Культура України в умовах незалежності (з 1991 року до сьогодні)

                  Мета і завдання:

                  • Визначити нові горізонти та перспективи
                  • З'ясувати стан освіти та науки
                  • Схарактеризувати розвиток літератури, мистецтва, релігійного життя
                  • 24 листопад - 30 листопад

                    Заняття 13. Сучасне культурне життя Слобожанщини
                    Мета і завдання:

                    • Розкрити основні передумови відродження культури Слобідського краю.
                    • Виявити риси національного відродження в літературі та мистецтві.
                    • Схарактеризувати культурно-освітню роботу.
                    • Проаналізувати стан духовного життя в Харківському національному автомобільно-дорожньому університеті.
                    • 1 грудень - 7 грудень

                      Заняття 14. Культурні здобутки української діаспори

                      Мета та завдання:

                      • Cхарактеризувати мовні, літературні й освітні традиції закордонних українців
                      • Проаналізувати розвиток образотворчого мистецтва, скульптури та архітектури української еміграції.
                      • Надати характеристику розвитку української науки за кордоном
                      • 8 грудень - 14 грудень

                        Заняття 15. Повторення і закріплення