Section outline

  • Мета і завдання навчальної дисципліни:
    ознайомити студентів з основами сучасних підходів до історії національної культури, особливостями історичного розвитку української культури, виявити її зв’язок з соціальними, політичними, цивілізаційними, побутовими, мистецькими явищами і процесами, навчити студентів вільно оперувати сучасними концептами історичної культурології та широким фактологічним матеріалом.

  • МОДУЛЬ 1

    Заняття 1. Вступ до курсу. Матеріальна та духовна культура первісного суспільства. Культура дохристиянської доби на території сучасної України

    Мета і завдання:
    • Визначити мету і завдання дисципліни "Історія української культури".
    • Схарактеризувати сутність культури: слово, поняття, проблема
    • Виділити основні функції культури та визначити їхні характерні риси
    • З'ясувати сутність культури первісного суспільства
    • Проаналізувати прадавню культуру в докиївську добу
  • Заняття 2. Культура княжої доби (ІХ-ХІІІ ст.) Взаємозв'язки із
    візантійською традицією

    Мета і завдання:

    • Окремо розглянути культурні пам'ятки давніх слов'ян: «Харівський скарб», рельєф «Жрець Олега», «Велесова книга», з'ясувати їх значення в подальшому розвитку української культури
    • Розкрити сутность світорозуміння людини доби Київської Русі та особливості християнського світогляду
    • Схарактеризувати провідні види та жанри давньоруської літератури
    • Проаналізувати розвиток архітектури та живопису як форм сакрального мистецтва
  • Заняття 3. Утвердження і прогрес української культури (кінець ХІV – перша половина ХVІІ ст.)

    Мета і завдання:

    • Розкрити найважливіші чинники формування української культури у ХІV – першій половині ХVІІ ст., визначити характерні риси Ренесансу, які виявилися в мистецтві України
    • Схарактеризувати розвиток усної народної творчісті, театрального мистецтва, музичної культури та ювелірного мистецтва.
    • Ознаймити з видатними пам'ятками архітектури, іконопису, живопису, скульптури
    • З'ясувати рівень розвитку освіти, розкрити сутність феномену полемічної літератури та літописання, назвати імена найзначніших діячів літератури та їхні твори
  • Заняття 4.

     Духовне життя в Україні другої половини ХVІІ – ХVІІІ ст.

    Мета і завдання:

    • Визначити історичні обставини розвитку соціально-культурної ситуації на українських землях в епоху бароко
    • Схарактеризувати розвиток освіти та культурно-освітніх центрів
    •  Розглянути концепцю світового буття Г.С. Сковороди
    • Проаналізувати характеризувати жанрове різноманіття української літератури, окремо розглянувши питання козацьких літописів
    • Надати загальну характеристику розвитку архітектури, живопису і музичної культури

  • Заняття 5. Українське національне відродження. Формування історичної свідомості українців (перша половина ХІХ ст.)

    Мета і завдання:

    • Визначити поняття "українського відродження" , о знайомити з початками українського народознавства
    • Розкрити місце історичної науки в процесі українського культурного відродження
    • Схарактеризувати національне відродження на західноукраїнських землях. "Руська трійця".
    • З'ясувати передумови і чинники політизації українського національного руху. Кирило-Мефодіївське братство, визначити роль Т.Г. Шевченко в українському національному русі
    • Надати загальну характеристику науки, освіти та мистецтва
  • Заняття 6. Українська культура в загальноєвропейському культурному процесі другої половини ХІХ – початку ХХ ст.

    Мета і завдання:

    • З’ясувати сутность консолідації української нації: культурний і мовний процеси
    • З’ясувати роль громад і просвіт у суспільно-політичному, науковому і мистецькому житті
    • Схарактеризувати стан освіти і громадської думки навколо неї
    • Схарактеризувати розвиток літератури: провідні українські митці та їхні твори
    • Проаналізувати нові віянія в мистецтві: театральному, музичному, образотворчому
    • Особливості розвитку культури доби Центральної Ради та гетьманату
  • Заняття 7. Культурне життя в Україні в міжвоєнний період (1921 – 1939 роки)

    Мета і завдання:

    • З’ясувати вплив політики українізації на просвітницькі процеси в Україні
    • Схарактеризувати національно-культурне піднесення в 20-х рр. ХХ ст.
    • Розкрити сутность літературної дискусії 1925-1928рр.
    • Проаналізувати суперечності у розвитку культури 30-х років.
  • Заняття 8. Становище культури України в роки другої світової війни (1939 – 1945 роки)

    Мета і завдання:

    • Схарактеризувати проблеми духовного життя в роки Великої Вітчизняної війни
    • Проаналізувати роботу тила
    • Розкрити досягнення в науці спрямовані на перемогу
  • Заняття 9. Специфіка культурного життя в Україні повоєнного періоду (друга половина 1940-х – перша половина 1950-х років).

    Мета і завдання:

    • Проаналізувати відбудову і зміцнення матеріальної бази культури
    • Схарактеризувати стан народної освіти, підготовки кадрів інтелігенції та розвиток науки в Україні
    • Оцінити розміри досягненнь і втрат української літератури і мистецтва
  • Заняття 10. Духовне життя в Україні з середини 1950-х до середини 1960-х років

    Мета і завдання:

    • Розкрити сутність «відлиги» в Україні.
    • Проаналізувати творчість письменників того часу.
    • Схарактеризувати розвиток кінематографу – діяльність О.Довженка, С.Параджанова.
    • Простежити розвиток музичної культури .
  • Заняття 11. Суперечливі тенденції розвитку культури в Україні в другій половині 1960-х – 1980-і роки.

    Мета і завдання:

    • Виділити особливості розвитку науки, загальноосвітньої школи, системи вищої та середньої спеціальної освіти
    • Загострення кризових явищ і процесів у художній літературі і мистецтві
    • Проаналізувати духовні процеси на рубежі пошуків шляхів становлення суспільного життя
  • Заняття 12. Культура України в умовах незалежності (з 1991 року до сьогодні)

    Мета і завдання:

    • Визначити нові горізонти та перспективи
    • З'ясувати стан освіти та науки
    • Схарактеризувати розвиток літератури, мистецтва, релігійного життя
  • Заняття 13. Сучасне культурне життя Слобожанщини
    Мета і завдання:

    • Розкрити основні передумови відродження культури Слобідського краю.
    • Виявити риси національного відродження в літературі та мистецтві.
    • Схарактеризувати культурно-освітню роботу.
    • Проаналізувати стан духовного життя в Харківському національному автомобільно-дорожньому університеті.
  • Заняття 14. Культурні здобутки української діаспори

    Мета та завдання:

    • Cхарактеризувати мовні, літературні й освітні традиції закордонних українців
    • Проаналізувати розвиток образотворчого мистецтва, скульптури та архітектури української еміграції.
    • Надати характеристику розвитку української науки за кордоном
  • Заняття 15. Повторення і закріплення