Section outline

  • Курс української  мови як іноземної призначено для мовної професійної підготовки студентів, які навчаються на дорожньо-будівельному факультеті.  Матеріали курсу створені з використанням лексики з загальних наукових дисціплін .   Цей розділ містить навчальні матеріали 2 семестру 4-х семестрового курсу навчання та розрахований на 15 тижднів. Метою курсу є формування в іноземних студентів загальних і професійних мовних компетенцій.

  • УРОК 6

    УРОК 6

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Запам'ятайте!

     

    Називний відмінок

            Що це?

    Знахідний відмінок

    S            P                 O4

    Хто?  Що робить?    що?

    ВІН

    Це журнáл.

    Це словни́к.

    Я читáю журнáл.

    Я дивлю́ся словни́к.

    ВОНА

    Це кни́га.

    Це пі́сня.

    Це ві́дповідь.

    Я читáю кни́гу.            А → У

    Яслу́хаю пі́сню.          Я → Ю

    Я знáю ві́дповідь.

    ВОНО

    Це слóво.

    Це завдання.

    Я пишу́ слóво.

    Я роблю́ завдáння.

    ВОНИ

    Це журнáли.

    Це пісні́.

    Це словá.

    Я читáю журнáли.

    Я слу́хаю пісні́.

    Я пишу́ словá.

     

    Скажі́ть, що вони́ рóблять? Що вони́ ди́вляться, читáють, слу́хають, пишуть?

     

     

     

     

     

     

     

     

    2. Дайте відповідь на запитання.

    1. Що пи́шуть студе́нти? (впрáва, бу́ква, словá, фрáза).

    2. Що слу́хають Лян і Сімóн? (му́зика, конце́рт, óпера, пі́сня).

    3. Що ди́виться Радж? (фóто, футбóл, коме́дія, бале́т, альбóм, фі́льми).

    4. Що читáє Хасáн? (газе́та, повідóмлення, детекти́в, підру́чник, питáння, кни́га, діалóг, об’я́ва).

    5. Що знає Амі́н? (текст, новинá, дієсловá, бу́кви).

     

    Вчи́ти  ( II)                                  Вивчáти (І)

     

    я       вчу́                                я  вивчáю

    ти     вчи́ш                           ти вивчáєш

    він / вона  вчи́ть                він/вона вивчáє

    ми     вчимó                          ми     вивчáємо

    ви      вчите́                         ви     вивчáєте

    вони   вчать                        вони вивчáють

    Вчи́! Вчі́мо Вчі́ть!              Вивчáй! Вивчáймо! Вивчáйте!

     

    Що вчи́ть студе́нт? (словá, грамáтика, діалóг, прáвило, ви́ключення, вірш).

    Картинки по запросу студент учитЩо вивчáє Алі́? (матемáтика, фі́зика, хі́мія, істóрія, біолóгія, мóви)

     

    Студе́нт вчи́ть нови́й текст

    нову́ грамáтику

    нове́ прáвило

    нові́ словá.

    Він вивчáє украї́нську мóву.

     

     

    Знахідний відмінок іменників, прикметників

    Однина

    множина

    яки́й? (ч.р.)

    яку́? (ж.р.)

    яке́? (с.р.)

    які́?

    нови́й      

              будинок

    сусі́дній

    нову́      

               кімнáту

    сусі́дню 

      -У / -Ю

    нове́   

                   село

    сусі́днє

    нові́     будинки   

                 кімнати

    сусідні    села

     

    Картинки по запросу человечки разговариваютДай, будь лáска, твій телефóн.

    Дайте, будь лáска, вáшу ру́чку.

    Покажи́, будь лáска, твою́ кни́гу.

    Візьмі́ть, будь лáска, вáші зóшити.

     

    3. Читайте діалоги.

    – Дáйте, будь лáска, кни́гу.       

    – Яку́? Цю?                         

    – Ні, он ту.                          

    – Ось, візьмі́ть.

    – Покажі́ть, будь лáска, цей телефóн.

     – Цей?

    – Ні, той.

     

    Називний  відмінок  

    Знахідний відмінок

    Цей телефóн нови́й, а той телефóн стари́й

    Дáйте, будь лáска, цей телефóн и той телефóн.

    Ця су́мка вели́ка, а та мале́нька.

    Покажі́ть, будь лáска, цю су́мку и ту су́мку.

    Це завдáння легке́, а те складне́.

    Робі́ть, будь лáска, це завдáння, а пóтім те.

    Ці кві́ти бі́лі, а ті червоні.

    Дáйте, будь лáска, ці кві́ти та ті кві́ти.

     

    4. Складіть словосполучення прикметник + іменник.

     

    Яки́й кóлір?

    бі́лий                 ширóкий            óдяг, взуття́,

    чóрний               вузьки́й              сорóчка, светр, спідни́ця,

    червóний           дóвгий                костю́м, плáття,

    си́ній                   корóткий           джи́нсы, брю́ки

    жóвтий               яскрáвий            ту́флі, кросі́вки

    блаки́тний         мóдний              

    зеле́ний

     

    5. Читайте діалог.

     

    Покупни́ця:  Здрáстуйте.

    Продаве́ць:  Дóбрий день!

    Покупни́ця:  Покажі́ть, будь лáска, краси́ве плáття.

    Продаве́ць: Ось, будь лáска, блаки́тне.

    Покупни́ця:  Блаки́тне? Краси́ве плáття, але́ ду́же дóвге.

    Продаве́ць:  А ось бі́ле, корóтке.

    Картинки по запросу продавец и покупательПокупни́ця: О, ні. Вонó ду́же корóтке.

    Продаве́ць:  А ось зеле́не. Не дóвге і не корóтке…

    Покупни́ця:  Але вонó таке́ вузьке́!

    Продаве́ць:– А ось жóвте, ширóке.

    Покупни́ця:  Ні, вонó ду́же яскрáве!

    Продаве́ць: Ось, будь лáска, чóрне.

    Покупни́ця:  Чóрне! Ні, ті́льки не чóрне! А сорóчка є?

    Продаве́ць:  Ось, будь лáска, зеле́на чи си́ня.

    Покупни́ця:  Ця зеле́на сорóчка ду́же мале́нька, а та си́ня сорóчка ду́же вели́ка. Покажі́ть, будь лáска, цю червóну сорóчку.

    Продаве́ць: Так, будь лáска.

    Покупни́ця: Ні, червóна сорочка мале́нькая и корóтка. Дáйте, будь лáска, ось те, пе́рше, блаки́тне плáття. Вонó ду́же краси́ве.

    Продаве́ць:  Ось вонó, візьмі́ть, будь лáска.

    Покупни́ця::   Спаси́бі. До побáчення.

    Продаве́ць:  До побáчення.

     

    6.Складіть аналогічні діалоги, використовуючи слова з завдання 4.

    Запам'ятайте! 

    Що?                   Коли?

    рáнок        врáнці

    день           вдень

    ве́чір                   вве́чері

    ніч             вночі́

     

    Врáнці я  вивчáю украї́нську мóву.

    Вдень я відпочивáю.

    Вве́чері я роблю́ домáшнє завдáння, вчу́ нові́ словá, а пóтім гуля́ю.

    Вночі́ я сплю.

     

    Гуля́ти (I)

    я гуля́ю                       ми гуля́ємо

    ти гуля́єш                   ви гуля́єте

           він /вонá гуля́є             вони́ гуля́ють

    Гуля́й! Гуля́ймо! Гуля́йте!

     

    Спáти (II)

    я сплю                          ми спимó

    ти спиш                       ви спите́

    він /вонá спить          вони́ спля́ть

    Спи! Спі́мо! Спіть!

     

    7. Дайте відповідь на запитання.

    Модель: – Коли́ ви диви́теся телеві́зор?

     - Я дивлю́ся телеві́зор уве́чері.

    1.    Коли́ ви зазвичáй читáєте нови́ни?

    2.    Коли́ ви слу́хаєте му́зику?

    3.    Коли́ ви пи́шете листи́ чи повідóмлення?

    4.    Коли́ ви рóбите домáшні завдáння?

    5.    Коли́ ви вчите́ нові́ украї́нські словá?

    6.    Коли́ ви гуля́єте?

    7.    Коли́ ви спите́?

    8.    Коли́ ви повтóрюєте прáвила та ви́ключення?

    9.    Коли́ ви відпочивáете?

     

    8. Запитáйте, що вáши дру́зі зазвичáй рóблять врáнці, вдені та вве́чрі.

     

    Вчи́тися, вчи́тись (II)

    я     вчу́ся, вчусь        ми вчимо́ся, вчимо́сь, вчи́мся

     [ўчи́с`:а]       

    ти    вчи́шся                ви  вчите́ся, вчите́сь

     [ўчи́ц`:а]                      [ўча́ц`:а]

    він /вонá вчи́ться      вони вчáтся

    [ўч’і́ц`:а]

    Вчи́ся (-сь)! Вчі́мося (-сь), вчі́мся! Вчі́ться! 

     

    9. Поставте дієслова у правильну форму.

             Мій бáтько … (працювáти). Мій стáрший брат теж  … (працювáти). Мої́ молóдші брати́ … (не відпочивáти), вони́ … (вчи́тися). Я тóже … (вчи́тися). Хасáн, ты … (відпочивáти) чи  (вчи́тися)? Амі́н дóбре … (вчи́тися). Зáраз ми не … (вчи́тися), ми … (відпочивáти). А ви … (вчи́тися) чи … (відпочивáти)?

     

    10. Читайте діалог.

    – Це Мурáд.

    – Хто він?

    – Він студе́нт.

    – Що він рóбить зáраз?

    – Зáраз він читáє кни́гу.

    – А коли́ він вчи́ться?

    – Він вчи́ться вранці та вдень.

    – А що він рóбить вве́чері?

    – Вве́чері він відпочивáє, гуля́є, ди́виться фі́льми.

    11. Доповніть діалоги.

     

     

     

     

     

    –  Хто це?                                                – … .

    – … .                                                        – Це Амі́н і Му́на.

    – Хто вонá?                                            –… ?  

    – …   .                                                      – Вони́ студе́нти.

    – Що вонá рóбить зáраз?                     – …

    – …   .                                                      – Зáраз вони́ гуля́ють.

    А коли́ вонá відпочивáє?                  –  … ?

    – …   .                                                      – Вони́ повторю́ють урóк

    –  Що вонá рóбить вве́чері?                вве́чері.

    – … .

    Картинки по запросу человек читает рисунок12. Складіть діалоги.

    Це Жюлі́.                                                 Це Олексáндр

     

     

     

    Люби́ти  (II)

    я люблю́                      ми лю́бимо, лю́бим

    ти лю́биш                   ви лю́бите

    він /вонá любить       вони лю́блят

    Люби́! Любі́м(о)! Любі́ть!

    13. Читайте діалоги.

     

    – Я ду́же люблю́ спорт, а ви?

    – Я не люблю́ спорт, я люблю́ му́зику.

     

    – Я люблю́ кáву, а ви?

    – Так, я теж люблю́ кáву.

     

    – Мій брат лю́бить пи́во. А ваш?

    –А мій брат не лю́бить пи́во. Він лю́бить молокó. Він спортсме́н.

     

    14. Читайте текст.

    Молоди́й чолові́к знáє матемáтику, фі́зику, істóрію. Він лю́бить спорт і багáто читáє. Він ду́має, що розумі́є життя́ и багáто знáє. Він говóрить: «Я розумі́ю все. Я люблю́ прогре́с і нау́ку».

    Стари́й челові́к теж знáє матемáтику, фі́зику та істóрію. Він багáто читáє та слу́хає нови́ни. Але́ він ду́має, що знáє мáло. Він никóли не говори́ть: «Я знáю і розумі́ю все». Він говóрить: «Я знáю та розумі́ю не все. Я люблю́ життя́ та сім'ю́».

     

     

    15. Дайте відповідь на запитання.

     

    1.    Що лю́бить молоди́й чолові́к?

    2.    Що лю́бить стари́й чолові́к?

    3.    Що ду́має молоди́й чолові́к?

    4.    Що ду́має стари́й чолові́к?

    5.    Як вы ду́маете, хто дóбре знáє життя́?

    А що ви ду́маєте? Що ви лю́бите?

     

    16. Скажі́ть, що ви лю́бите та що ви не лю́бите.

     

    1

    –Чому́ ви зáвжди ди́витеся футбол?   – Чому?

    2

    – Тому́ що я люблю́ спорт.                    Тому що

    Я зáвжди дивлю́ся футбол, тому́ що я люблю́ спорт.

     

    1

     

    2

       , тому́ що

     

    17. Складіть аналогічні діалоги.

     

    – Чому́ твоя́ сестрá не лю́бить футбóл?

    – Я ду́маю, моя́ сестрá не лю́бить футбóл, тому́ що її́ чолові́к уве́сь час ди́виться футбóл.

    18. Дайте відповідь на запитання.

     

    1. Що лю́блять Сімóн і Жюлі́?

    2. Що лю́бить Олексáндр?

    3. Що лю́бить Натáша?

    4. Що лю́блять Гáнна та Ю́ля?

    5. Що лю́бить Мохамед?

    6. Що лю́бить Амі́на?

    7. Що лю́бить Дáша?

    8. Що лю́бить Макси́м?

    9. Що лю́бить Антóн Івáнович?

     

     

     

    19. Скажі́ть, які óвочі та и фру́кти ви лю́бите?

     

    Óвочі

    картóпля

    мóрква

    капу́ста

    цибу́ля     

    огірóк      

    помідóр

    перець

     

     

    Фру́кти

    апельси́н

    банáн

    виногрáд

    я́блуко

    ананáс

    гру́ша

     

     

    20. Запитайте друзів, що вони люблять.

     

    Ї́сти                                                 Пи́ти(I)

    я їм                                                  я п’ю

    ти їси́                                              ти п’ешь

    він /вонá їсть                                 він /вонá п’є

    ми їмо́                                             ми п’ємо́, п’єм

    ви їсте́                                             ви п’єте́

    вони́ їдя́ть                                      вони́ п’ью́ть

    Їж! Ї́жмо Ї́жте!                              Пий! Пи́ймо! Пи́йте!

     

    Я люблю́ + інфінітив

                                пи́ти чай

                                ї́сти м’я́со, óвочі та цуке́рки

     

    снідáнок – сні́дати ( I )

    обі́д – обі́дати ( I )

    вече́ря – вече́ряти ( I )

    21. Читайте текст.

    Що ми їмо́?

    Картинки по запросу овсяная кашаУкраї́нці їдя́ть три рáзи на день: урáнці снідáнок, удень – обі́д, уве́черівече́ря.

    Як ми сні́даємо? Ми зазвичáй їмо́ бутербрóди, кáшу, сметáну, йóгурт, я́йця чи сир. Мы п’ємо кáву чи чай.

    Похожее изображениеКартинки по запросу пельмени pngЯк ми обі́даємо? Наш обі́д – це салáт, суп чи борщ, м’я́со чии ри́ба. Ми п’ємо сік, вóду чи чай.

    Як ми вече́ряємо? Вве́чері ми їмо́ вдóма. Ми лю́бимо ї́сти й макарóни, й рис, і картóплю, і пельме́ні. П’ємо зазвичáй молокó чи чай.

    22. Дайте відповідь на запитання.

     

    1. Украї́нці їдя́ть три рáзи на день, а ви? 2. Як украї́нські лю́ди зазвичáй сні́дають? 3. А яки́й ваш типóвий снідáнок? 4. Що ви п’єте врáнці? 5. Що зазвичáй їдя́ть і п’ють, коли́ обі́дають? 6. Що ви їсте́ та п’єте, коли́ обі́даєте? 7. Ви їсте́ суп? 8. Що ви їсте́, коли́ вече́ряєте? 9. Що ви п’єте вве́чері? 10. А що їдя́ть і п’ью́ть украї́нські лю́ди?

     

     

     

    23. Як ви думаєте, хто що любить ї́сти  та пи́ти?

    Картинки по запросу пиво и колбаски

    Я думаю, що ні́мці лю́блять пи́ти пи́во та ї́сти соси́ски.

    Картинки по запросу гамбургер фри колаАмерикáнці лю́блять пи́ти … і ї́сти … .

    Украї́нці лю́блять … і  … .

    Росія́ни лю́блять … і  … .

    Францу́зи …  і  … .

    Арáби …  і … .

    Англі́йці …  і … .

    Китáйці … і … .

     

    – Що ви лю́бите роби́ти у ві́льний час?

    У ві́льний час я люблю́ читáти цікáві кни́ги та гуля́ти. А що ви лю́бите роби́ти у ві́льний час?

     

    24. Запитáйте, що лю́блять роби́ти у ві́льний час вáші дру́зі.

     

    Відпочиньте!

    1. Хто краще знає українську кухню? Назвіть відомі вам страви. Виграє той, хто назве останнє слово.

    2. Напишіть рецепт вашої улюбленої страви.

    3. Складіть меню на день.

    4. Що ми робимо в аудиторії (вдома)?  Хто назве більше дій.

    5. Розподіліть слова по групах.

     посуд:                їжа:                  взуття:              одяг: меблі:

    __________   __________   __________  ________  __________

    Чáшка, стіл, сорóчка, шáфа, светр, виде́лка, спідни́ця, м'я́со, плáття, стіле́ць, костю́м, джи́нси, ту́флі, макарóни, сметáна, ку́ртка, кросі́вки, я́блуко, ніж, фрукт, кáша, футбóлка, тарі́лка, шарф, сир, бутербрóд, лóжка, борщ, стіл, сир, хліб, брю́ки, óвоч, суп, лі́жко, помідóр, чáйник, шáпка, риба.

    6. Як організований ваш день? Виберіть собі одну з ролей: студент, пенсіонер, інженер, викладач, художник, президент, бізнесмен.

        Уранці я … .     Удень я  … .      Увечорі я … .

    Резюме

    Нові слова:                                              ШОСТИЙ  УРОК


    А       альбóм

    ананáс

    апельси́н

    Б       бале́т

    бі́лий, -а, -е, -і

    біолóгія

    блаки́тний,-а,-е,-і

    борщ

    брю́ки

    бутербрóд

    В       вве́чері

    вдень

    вечеря

    вечір

    вече́ряти (I)

    взуття́ (мн.)

    вивчáти (І)

    ви́ключення,

    виногрáд

    візьми(і́ть) вірш

    впрáва

    врáнці

    вночі́

    вузьки́й, -а, -е, і-вчи́тися(сь)(II)

    вчи́ти  ( II)

    Г       газе́та

    грамáтика

    гру́ша

    гуля́ти (I)

    Д       дай (те)

    детекти́в

    дóвгий, -а, -е, -і

    Ж      жóвтий, -а, -е, -і 

    життя́ (с.р.)

    З       зазвичáй зеле́ний, -а, -е, -і

    І        істóрія

    Ї        ї́сти

    К       капу́ста     

    картóпля

    кáша

    коли́

    кóлір

    коме́дія,

    корóткий,-а,-е,-і

    костю́м      

    кросі́вки (мн.)

    Л       люби́ти  (II)

    М      макарóны матемáтика

    молóдший, -а, е,-і

    мóдний, -а, -е, -і

    мóрква

    Н      нау́ка

    ніч

    О      обі́дати ( I )

    огірóк

    óпера

    П      пельме́ні

    пе́рец

    пи́во

    пи́ти(I)

    плáття

    покажи́(і́ть) покупе́ць

    покупни́ця

    продаве́ць

    помідóр

    прáвило

    прогре́с

    С       светр

    си́ній, -а, -е, -і сметáна

    сні́дати ( I )

    соси́ска

    спати (II)

    спідни́ця

    спортсме́н

    стáрший, -а, е, -і

    Т       типовий, -а, -е,-і

    тому́ що

    той, та, те, ті

    ту́флі (мн.)

    Ф      фі́зика

    Х       хі́мія

    Ц      цей, ця, це, ці

    цибуля

    цуке́рка

    Ч       час: у ві́льний час

    червóний, -а, е,-і

    чому́

    чóрний, -а, -е, -і

    Ш     ширóкий, -а, -е, -і

    Я       яскрáвий, -а,-е,-і


     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Запам'ятайте!

     

    Називний відмінок

            Що це?

    Знахідний відмінок

    S            P                 O4

    Хто?  Що робить?    що?

    ВІН

    Це журнáл.

    Це словни́к.

    Я читáю журнáл.

    Я дивлю́ся словни́к.

    ВОНА

    Це кни́га.

    Це пі́сня.

    Це ві́дповідь.

    Я читáю кни́гу.            А → У

    Яслу́хаю пі́сню.          Я → Ю

    Я знáю ві́дповідь.

    ВОНО

    Це слóво.

    Це завдання.

    Я пишу́ слóво.

    Я роблю́ завдáння.

    ВОНИ

    Це журнáли.

    Це пісні́.

    Це словá.

    Я читáю журнáли.

    Я слу́хаю пісні́.

    Я пишу́ словá.

     

    Скажі́ть, що вони́ рóблять? Що вони́ ди́вляться, читáють, слу́хають, пишуть?

     

     

     

     

     

     

     

     

    2. Дайте відповідь на запитання.

    1. Що пи́шуть студе́нти? (впрáва, бу́ква, словá, фрáза).

    2. Що слу́хають Лян і Сімóн? (му́зика, конце́рт, óпера, пі́сня).

    3. Що ди́виться Радж? (фóто, футбóл, коме́дія, бале́т, альбóм, фі́льми).

    4. Що читáє Хасáн? (газе́та, повідóмлення, детекти́в, підру́чник, питáння, кни́га, діалóг, об’я́ва).

    5. Що знає Амі́н? (текст, новинá, дієсловá, бу́кви).

     

    Вчи́ти  ( II)                                  Вивчáти (І)

     

    я       вчу́                                я  вивчáю

    ти     вчи́ш                           ти вивчáєш

    він / вона  вчи́ть                він/вона вивчáє

    ми     вчимó                          ми     вивчáємо

    ви      вчите́                         ви     вивчáєте

    вони   вчать                        вони вивчáють

    Вчи́! Вчі́мо Вчі́ть!              Вивчáй! Вивчáймо! Вивчáйте!

     

    Що вчи́ть студе́нт? (словá, грамáтика, діалóг, прáвило, ви́ключення, вірш).

    Картинки по запросу студент учитЩо вивчáє Алі́? (матемáтика, фі́зика, хі́мія, істóрія, біолóгія, мóви)

     

    Студе́нт вчи́ть нови́й текст

    нову́ грамáтику

    нове́ прáвило

    нові́ словá.

    Він вивчáє украї́нську мóву.

     

     

    Знахідний відмінок іменників, прикметників

    Однина

    множина

    яки́й? (ч.р.)

    яку́? (ж.р.)

    яке́? (с.р.)

    які́?

    нови́й      

              будинок

    сусі́дній

    нову́      

               кімнáту

    сусі́дню 

      -У / -Ю

    нове́   

                   село

    сусі́днє

    нові́     будинки   

                 кімнати

    сусідні    села

     

    Картинки по запросу человечки разговариваютДай, будь лáска, твій телефóн.

    Дайте, будь лáска, вáшу ру́чку.

    Покажи́, будь лáска, твою́ кни́гу.

    Візьмі́ть, будь лáска, вáші зóшити.

     

    3. Читайте діалоги.

    – Дáйте, будь лáска, кни́гу.       

    – Яку́? Цю?                         

    – Ні, он ту.                          

    – Ось, візьмі́ть.

    – Покажі́ть, будь лáска, цей телефóн.

     – Цей?

    – Ні, той.

     

    Називний  відмінок  

    Знахідний відмінок

    Цей телефóн нови́й, а той телефóн стари́й

    Дáйте, будь лáска, цей телефóн и той телефóн.

    Ця су́мка вели́ка, а та мале́нька.

    Покажі́ть, будь лáска, цю су́мку и ту су́мку.

    Це завдáння легке́, а те складне́.

    Робі́ть, будь лáска, це завдáння, а пóтім те.

    Ці кві́ти бі́лі, а ті червоні.

    Дáйте, будь лáска, ці кві́ти та ті кві́ти.

     

    4. Складіть словосполучення прикметник + іменник.

     

    Яки́й кóлір?

    бі́лий                 ширóкий            óдяг, взуття́,

    чóрний               вузьки́й              сорóчка, светр, спідни́ця,

    червóний           дóвгий                костю́м, плáття,

    си́ній                   корóткий           джи́нсы, брю́ки

    жóвтий               яскрáвий            ту́флі, кросі́вки

    блаки́тний         мóдний              

    зеле́ний

     

    5. Читайте діалог.

     

    Покупни́ця:  Здрáстуйте.

    Продаве́ць:  Дóбрий день!

    Покупни́ця:  Покажі́ть, будь лáска, краси́ве плáття.

    Продаве́ць: Ось, будь лáска, блаки́тне.

    Покупни́ця:  Блаки́тне? Краси́ве плáття, але́ ду́же дóвге.

    Продаве́ць:  А ось бі́ле, корóтке.

    Картинки по запросу продавец и покупательПокупни́ця: О, ні. Вонó ду́же корóтке.

    Продаве́ць:  А ось зеле́не. Не дóвге і не корóтке…

    Покупни́ця:  Але вонó таке́ вузьке́!

    Продаве́ць:– А ось жóвте, ширóке.

    Покупни́ця:  Ні, вонó ду́же яскрáве!

    Продаве́ць: Ось, будь лáска, чóрне.

    Покупни́ця:  Чóрне! Ні, ті́льки не чóрне! А сорóчка є?

    Продаве́ць:  Ось, будь лáска, зеле́на чи си́ня.

    Покупни́ця:  Ця зеле́на сорóчка ду́же мале́нька, а та си́ня сорóчка ду́же вели́ка. Покажі́ть, будь лáска, цю червóну сорóчку.

    Продаве́ць: Так, будь лáска.

    Покупни́ця: Ні, червóна сорочка мале́нькая и корóтка. Дáйте, будь лáска, ось те, пе́рше, блаки́тне плáття. Вонó ду́же краси́ве.

    Продаве́ць:  Ось вонó, візьмі́ть, будь лáска.

    Покупни́ця::   Спаси́бі. До побáчення.

    Продаве́ць:  До побáчення.

     

    6.Складіть аналогічні діалоги, використовуючи слова з завдання 4.

    Запам'ятайте! 

    Що?                   Коли?

    рáнок        врáнці

    день           вдень

    ве́чір                   вве́чері

    ніч             вночі́

     

    Врáнці я  вивчáю украї́нську мóву.

    Вдень я відпочивáю.

    Вве́чері я роблю́ домáшнє завдáння, вчу́ нові́ словá, а пóтім гуля́ю.

    Вночі́ я сплю.

     

    Гуля́ти (I)

    я гуля́ю                       ми гуля́ємо

    ти гуля́єш                   ви гуля́єте

           він /вонá гуля́є             вони́ гуля́ють

    Гуля́й! Гуля́ймо! Гуля́йте!

     

    Спáти (II)

    я сплю                          ми спимó

    ти спиш                       ви спите́

    він /вонá спить          вони́ спля́ть

    Спи! Спі́мо! Спіть!

     

    7. Дайте відповідь на запитання.

    Модель: – Коли́ ви диви́теся телеві́зор?

     - Я дивлю́ся телеві́зор уве́чері.

    1.    Коли́ ви зазвичáй читáєте нови́ни?

    2.    Коли́ ви слу́хаєте му́зику?

    3.    Коли́ ви пи́шете листи́ чи повідóмлення?

    4.    Коли́ ви рóбите домáшні завдáння?

    5.    Коли́ ви вчите́ нові́ украї́нські словá?

    6.    Коли́ ви гуля́єте?

    7.    Коли́ ви спите́?

    8.    Коли́ ви повтóрюєте прáвила та ви́ключення?

    9.    Коли́ ви відпочивáете?

     

    8. Запитáйте, що вáши дру́зі зазвичáй рóблять врáнці, вдені та вве́чрі.

     

    Вчи́тися, вчи́тись (II)

    я     вчу́ся, вчусь        ми вчимо́ся, вчимо́сь, вчи́мся

     [ўчи́с`:а]       

    ти    вчи́шся                ви  вчите́ся, вчите́сь

     [ўчи́ц`:а]                      [ўча́ц`:а]

    він /вонá вчи́ться      вони вчáтся

    [ўч’і́ц`:а]

    Вчи́ся (-сь)! Вчі́мося (-сь), вчі́мся! Вчі́ться! 

     

    9. Поставте дієслова у правильну форму.

             Мій бáтько … (працювáти). Мій стáрший брат теж  … (працювáти). Мої́ молóдші брати́ … (не відпочивáти), вони́ … (вчи́тися). Я тóже … (вчи́тися). Хасáн, ты … (відпочивáти) чи  (вчи́тися)? Амі́н дóбре … (вчи́тися). Зáраз ми не … (вчи́тися), ми … (відпочивáти). А ви … (вчи́тися) чи … (відпочивáти)?

     

    10. Читайте діалог.

    – Це Мурáд.

    – Хто він?

    – Він студе́нт.

    – Що він рóбить зáраз?

    – Зáраз він читáє кни́гу.

    – А коли́ він вчи́ться?

    – Він вчи́ться вранці та вдень.

    – А що він рóбить вве́чері?

    – Вве́чері він відпочивáє, гуля́є, ди́виться фі́льми.

    11. Доповніть діалоги.

     

     

     

     

     

    –  Хто це?                                                – … .

    – … .                                                        – Це Амі́н і Му́на.

    – Хто вонá?                                            –… ?  

    – …   .                                                      – Вони́ студе́нти.

    – Що вонá рóбить зáраз?                     – …

    – …   .                                                      – Зáраз вони́ гуля́ють.

    А коли́ вонá відпочивáє?                  –  … ?

    – …   .                                                      – Вони́ повторю́ють урóк

    –  Що вонá рóбить вве́чері?                вве́чері.

    – … .

    Картинки по запросу человек читает рисунок12. Складіть діалоги.

    Це Жюлі́.                                                 Це Олексáндр

     

     

     

    Люби́ти  (II)

    я люблю́                      ми лю́бимо, лю́бим

    ти лю́биш                   ви лю́бите

    він /вонá любить       вони лю́блят

    Люби́! Любі́м(о)! Любі́ть!

    13. Читайте діалоги.

     

    – Я ду́же люблю́ спорт, а ви?

    – Я не люблю́ спорт, я люблю́ му́зику.

     

    – Я люблю́ кáву, а ви?

    – Так, я теж люблю́ кáву.

     

    – Мій брат лю́бить пи́во. А ваш?

    –А мій брат не лю́бить пи́во. Він лю́бить молокó. Він спортсме́н.

     

    14. Читайте текст.

    Молоди́й чолові́к знáє матемáтику, фі́зику, істóрію. Він лю́бить спорт і багáто читáє. Він ду́має, що розумі́є життя́ и багáто знáє. Він говóрить: «Я розумі́ю все. Я люблю́ прогре́с і нау́ку».

    Стари́й челові́к теж знáє матемáтику, фі́зику та істóрію. Він багáто читáє та слу́хає нови́ни. Але́ він ду́має, що знáє мáло. Він никóли не говори́ть: «Я знáю і розумі́ю все». Він говóрить: «Я знáю та розумі́ю не все. Я люблю́ життя́ та сім'ю́».

     

     

    15. Дайте відповідь на запитання.

     

    1.    Що лю́бить молоди́й чолові́к?

    2.    Що лю́бить стари́й чолові́к?

    3.    Що ду́має молоди́й чолові́к?

    4.    Що ду́має стари́й чолові́к?

    5.    Як вы ду́маете, хто дóбре знáє життя́?

    А що ви ду́маєте? Що ви лю́бите?

     

    16. Скажі́ть, що ви лю́бите та що ви не лю́бите.

     

    1

    –Чому́ ви зáвжди ди́витеся футбол?   – Чому?

    2

    – Тому́ що я люблю́ спорт.                    Тому що

    Я зáвжди дивлю́ся футбол, тому́ що я люблю́ спорт.

     

    1

     

    2

       , тому́ що

     

    17. Складіть аналогічні діалоги.

     

    – Чому́ твоя́ сестрá не лю́бить футбóл?

    – Я ду́маю, моя́ сестрá не лю́бить футбóл, тому́ що її́ чолові́к уве́сь час ди́виться футбóл.

    18. Дайте відповідь на запитання.

     

    1. Що лю́блять Сімóн і Жюлі́?

    2. Що лю́бить Олексáндр?

    3. Що лю́бить Натáша?

    4. Що лю́блять Гáнна та Ю́ля?

    5. Що лю́бить Мохамед?

    6. Що лю́бить Амі́на?

    7. Що лю́бить Дáша?

    8. Що лю́бить Макси́м?

    9. Що лю́бить Антóн Івáнович?

     

     

     

    19. Скажі́ть, які óвочі та и фру́кти ви лю́бите?

     

    Óвочі

    картóпля

    мóрква

    капу́ста

    цибу́ля     

    огірóк      

    помідóр

    перець

     

     

    Фру́кти

    апельси́н

    банáн

    виногрáд

    я́блуко

    ананáс

    гру́ша

     

     

    20. Запитайте друзів, що вони люблять.

     

    Ї́сти                                                 Пи́ти(I)

    я їм                                                  я п’ю

    ти їси́                                              ти п’ешь

    він /вонá їсть                                 він /вонá п’є

    ми їмо́                                             ми п’ємо́, п’єм

    ви їсте́                                             ви п’єте́

    вони́ їдя́ть                                      вони́ п’ью́ть

    Їж! Ї́жмо Ї́жте!                              Пий! Пи́ймо! Пи́йте!

     

    Я люблю́ + інфінітив

                                пи́ти чай

                                ї́сти м’я́со, óвочі та цуке́рки

     

    снідáнок – сні́дати ( I )

    обі́д – обі́дати ( I )

    вече́ря – вече́ряти ( I )

    21. Читайте текст.

    Що ми їмо́?

    Картинки по запросу овсяная кашаУкраї́нці їдя́ть три рáзи на день: урáнці снідáнок, удень – обі́д, уве́черівече́ря.

    Як ми сні́даємо? Ми зазвичáй їмо́ бутербрóди, кáшу, сметáну, йóгурт, я́йця чи сир. Мы п’ємо кáву чи чай.

    Похожее изображениеКартинки по запросу пельмени pngЯк ми обі́даємо? Наш обі́д – це салáт, суп чи борщ, м’я́со чии ри́ба. Ми п’ємо сік, вóду чи чай.

    Як ми вече́ряємо? Вве́чері ми їмо́ вдóма. Ми лю́бимо ї́сти й макарóни, й рис, і картóплю, і пельме́ні. П’ємо зазвичáй молокó чи чай.

    22. Дайте відповідь на запитання.

     

    1. Украї́нці їдя́ть три рáзи на день, а ви? 2. Як украї́нські лю́ди зазвичáй сні́дають? 3. А яки́й ваш типóвий снідáнок? 4. Що ви п’єте врáнці? 5. Що зазвичáй їдя́ть і п’ють, коли́ обі́дають? 6. Що ви їсте́ та п’єте, коли́ обі́даєте? 7. Ви їсте́ суп? 8. Що ви їсте́, коли́ вече́ряєте? 9. Що ви п’єте вве́чері? 10. А що їдя́ть і п’ью́ть украї́нські лю́ди?

     

     

     

    23. Як ви думаєте, хто що любить ї́сти  та пи́ти?

    Картинки по запросу пиво и колбаски

    Я думаю, що ні́мці лю́блять пи́ти пи́во та ї́сти соси́ски.

    Картинки по запросу гамбургер фри колаАмерикáнці лю́блять пи́ти … і ї́сти … .

    Украї́нці лю́блять … і  … .

    Росія́ни лю́блять … і  … .

    Францу́зи …  і  … .

    Арáби …  і … .

    Англі́йці …  і … .

    Китáйці … і … .

     

    – Що ви лю́бите роби́ти у ві́льний час?

    У ві́льний час я люблю́ читáти цікáві кни́ги та гуля́ти. А що ви лю́бите роби́ти у ві́льний час?

     

    24. Запитáйте, що лю́блять роби́ти у ві́льний час вáші дру́зі.

     

    Відпочиньте!

    1. Хто краще знає українську кухню? Назвіть відомі вам страви. Виграє той, хто назве останнє слово.

    2. Напишіть рецепт вашої улюбленої страви.

    3. Складіть меню на день.

    4. Що ми робимо в аудиторії (вдома)?  Хто назве більше дій.

    5. Розподіліть слова по групах.

     посуд:                їжа:                  взуття:              одяг: меблі:

    __________   __________   __________  ________  __________

    Чáшка, стіл, сорóчка, шáфа, светр, виде́лка, спідни́ця, м'я́со, плáття, стіле́ць, костю́м, джи́нси, ту́флі, макарóни, сметáна, ку́ртка, кросі́вки, я́блуко, ніж, фрукт, кáша, футбóлка, тарі́лка, шарф, сир, бутербрóд, лóжка, борщ, стіл, сир, хліб, брю́ки, óвоч, суп, лі́жко, помідóр, чáйник, шáпка, риба.

    6. Як організований ваш день? Виберіть собі одну з ролей: студент, пенсіонер, інженер, викладач, художник, президент, бізнесмен.

        Уранці я … .     Удень я  … .      Увечорі я … .

    Резюме

    Нові слова:                                              ШОСТИЙ  УРОК


    А       альбóм

    ананáс

    апельси́н

    Б       бале́т

    бі́лий, -а, -е, -і

    біолóгія

    блаки́тний,-а,-е,-і

    борщ

    брю́ки

    бутербрóд

    В       вве́чері

    вдень

    вечеря

    вечір

    вече́ряти (I)

    взуття́ (мн.)

    вивчáти (І)

    ви́ключення,

    виногрáд

    візьми(і́ть) вірш

    впрáва

    врáнці

    вночі́

    вузьки́й, -а, -е, і-вчи́тися(сь)(II)

    вчи́ти  ( II)

    Г       газе́та

    грамáтика

    гру́ша

    гуля́ти (I)

    Д       дай (те)

    детекти́в

    дóвгий, -а, -е, -і

    Ж      жóвтий, -а, -е, -і 

    життя́ (с.р.)

    З       зазвичáй зеле́ний, -а, -е, -і

    І        істóрія

    Ї        ї́сти

    К       капу́ста     

    картóпля

    кáша

    коли́

    кóлір

    коме́дія,

    корóткий,-а,-е,-і

    костю́м      

    кросі́вки (мн.)

    Л       люби́ти  (II)

    М      макарóны матемáтика

    молóдший, -а, е,-і

    мóдний, -а, -е, -і

    мóрква

    Н      нау́ка

    ніч

    О      обі́дати ( I )

    огірóк

    óпера

    П      пельме́ні

    пе́рец

    пи́во

    пи́ти(I)

    плáття

    покажи́(і́ть) покупе́ць

    покупни́ця

    продаве́ць

    помідóр

    прáвило

    прогре́с

    С       светр

    си́ній, -а, -е, -і сметáна

    сні́дати ( I )

    соси́ска

    спати (II)

    спідни́ця

    спортсме́н

    стáрший, -а, е, -і

    Т       типовий, -а, -е,-і

    тому́ що

    той, та, те, ті

    ту́флі (мн.)

    Ф      фі́зика

    Х       хі́мія

    Ц      цей, ця, це, ці

    цибуля

    цуке́рка

    Ч       час: у ві́льний час

    червóний, -а, е,-і

    чому́

    чóрний, -а, -е, -і

    Ш     ширóкий, -а, -е, -і

    Я       яскрáвий, -а,-е,-і



  • ТЕМА 9. ПРИЗНАКИ ПРЕДМЕТА. ПРЕДМЕТ И ЕГО ФУНКЦИЯ

     

                    служит

    ЧТО        используется          ДЛЯ ЧЕГО (Р.п.)

                    применяется

                    предназначается

                    предназначено

    ЧТО       выполняет функцию     ЧЕГО (Р.п.) (какую?)

     

    ЧТО     осуществляет функцию ЧЕГО? (Р.п.) (какую)

     

    ЧТО       играет роль                     ЧЕГО (Р.п.) (какую)

     

                 Существительные с функциональным значением:

           -ТЕЛЬ          -ЧИК             -ЩИК                 -АТОР            -ЛК(А)

    ускоритель    погрузчик     упаковщик          сигнализатор   сушилка

    усилитель     переносчик   снегоуборщик    конденсатор    дробилка

    удлинитель   укладчик       планировщик      вентилятор      косилка

       и др.                и др.                и др.                    и др.                   и др.

     

    ГРАММАТИЧЕСКИЙ КОММЕНТАРИЙ

     

    Для описания назначения и функций предмета  используются   лексико-грамматические конструкции что служит /используется/применяется/предназначается для чего (Р.п.), что имеет/выполняет/осуществляет  какую  функцию / функцию чего (Р.п.), что играет роль чего  (Р.п.).

    Например:

    1. Таблицы логарифмов используются для решения задач.

    2. Катализатор служит для ускорения химических процессов.

    3. Символьная клавиатура компьютера предназначена для ввода символов, а управляющие клавиши применяются для изменения значений других клавиш клавиатуры компьютера.

    4. Автомобиль предназначен для перевозки пассажиров и грузов.

    5. Стали, содержащие 0,7 – 1,5% С, применяют для изготов­ления ударного и режущего инструмента.

    6. Тормозная система выполняет функцию замедления скорости и полной остановки автомобиля.

    7. Региональные автомобильные дороги осуществляют функ­цию соединения столицы Украины, города Киева, с администра­тивными центрами областей.

    8. Манекены играют роль пассажиров при испытаниях новых моделей автомобилей на безопасность.

     

    ЗАДАНИЯ

     

    Задание 1. Ответьте на вопросы, используя словосочетания, данные в скобках.

    1.                Для чего служит паспорт? (удостоверение личности).    

    2.                Для чего используется виза? (поездка за границу).

    3.                Для чего предназначен вольтметр? (измерение напряжения в электрической цепи).

    4.                Для чего служат светофоры с электронной системой управления (регулирование уличного движения).

    5.                Для чего предназначен фильтр? (очистка воды от примесей).

    6.                Для чего применяются компьютеры в математике? (вычисление, решение уравнений).

    7.                Для чего предназначена программа текстовый редактор? (создание и обработка текстов).

    8.                Для чего служит драйвер? (управление каким-либо устройством компьютера).

    9.                Для чего служит переключатель (изменение соединения электрической цепи).

    10.          Для чего служит бортовой компьютер автомобиля? (сообщение о расходе топлива и технических неполадках).

     

    Задание 2. Образуйте от данных глаголов существительные с суффиксом –тель.

    Образец: заполнить – заполнитель.

    1.     Название материала: заменить, растворить, замедлить, наполнить, ускорить, разбавить, красить.

    2.      Название лица по профессии: строить, изобретать, создать.

    3.      Название прибора: выключать, предохранить, распылить.

     

    Задание 3. Объясните значения данных существительных по образцу.

    Образец:  смеситель – аппарат для смешивания.

    Дробилка, погрузчик, снегоуборщик, точило, паяльник, удлинитель, вентилятор, укладчик, очиститель, расширитель, соединитель,  сигнализатор.

    Слова для справок: дробление, паяние, погрузка, уборка, удлинение, вентиляция, укладка, очистка, расширение, соединение, сигнализация, точение, прибор, станок, устройство, аппарат, машина.

     

    Задание 4. Прочитайте словосочетания. Замените их синонимичными.

    Образец: функция соединения (функция чего?) –соединительная функция (функция какая?)

             Функция регулятора, функция ускорителя, передаточная функция, функция измерения, функция коммуникатора, вращательная функция, функция преобразования, функция замедления.

     

    Задание 5. Объясните значения выделенных существительных по образцу.

    Образец: Усилительная аппаратура. – Аппаратура, служащая для усиления (мощности).

    Нагревательный прибор, ремонтная техника, увеличительное стекло, утеплитель­ный материал, демонстрационный макет, солнцезащитные очки, предохранительный клапан, строительные материалы, транспортное средство, блокировочное устройство, металлорежущий станок,  подъёмный кран, упаковочный материал, плавильная печь, погрузочная машина, передаточный механизм, защитный каркас.