Переглянута таксономія Блума
Таксономія когнітивних цілей розвинена Бенджаміном Блумом у 1950-х роках і адаптована для використання як інструмент планування. Вона продовжує бути однією з найбільш універсальних моделей, яка надає напрям щодо організації мисленєвих умінь у шести рівнів від базових до вищого порядків рівнів мислення.
У 1990-х роках Лорин Андерсон (у минулому студентка Блума) переглянула таксономію. Вона зробила зміни у наголосі (це інструмент для створення навчального плану, який легко застосувати на всіх рівнях навчання) та термінах.
Оскільки таксономія відбиває різні форми мислення, яке є активним процесом, дієслова точніші від іменникових форм і тому назви головних категорій були змінені (див. табл. 1). Категорія "знання" була переназвана тому, що знання є продуктом мислення і не відповідає для опису категорії. Було запропоновано використовувати термін "пригадування". Крім того, "розуміння" стало "усвідомленням" і "синтез" переназваний на "створення" щоб краще відбити природу мислення, описану у кожній категорії.
Зміни у таксономії Блума
Таблиця 1
Оцінка (Evaluation) |
|
Створення (Creating) |
Синтез (Synthesis) |
Оцінювання (Evaluating) |
|
Аналіз (Analysis) |
|
Аналізування (Analysing) |
Застосування (Application) |
|
Застосування (Applying) |
Розуміння (Comprehension) |
|
Усвідомлення (Understanding) |
Знання (Knowledge) |
|
Пригадування (Remembering) |
У модифікованій таксономії Блума додатково розглядаються ролі викладача і студента та запитування на кожному рівні. Вона є класифікацією мислення, організованого за рівнями складності і дає викладачам і студентам можливість вчитися і діяти у просторі і забезпечує просту структуру для багатьох видів питань.
Пригадування. Студент здатний розпізнати, перенести і пригадати вивчену інформацію.Це:
- Розпізнавання;
- Перелік;
- Описування, характеризування;
- Відновлення;
- Наведення як приклад;
- Розташування;
- Знаходження.
Роль викладача на цьому рівні: спрямовувати, розповідати, показувати, перевіряти, записувати, оцінювати.
Роль студента на цьому рівні: він відповідає, пригадує, розпізнає, описує, переказує або просто пасивний учасник.
Питання рівня пригадування
- Що трапилось після..?
- Скільки...?
- Що таке..?
- Хто саме був, який..?
- Чи можете Ви назвати..?
- Знайдіть визначення для..?
- Опишіть, що трапилось після..?
- Що є вірним, або невірним..?
Усвідомлення. Студент усвідомлює значення інформації за допомоги пояснення (як) і тлумачення того, що було вивчено. Він уміє:
- Пояснювати;
- Наводити приклади;
- Робити висновки (припускати);
- Переказувати;
- Класифікувати;
- Порівнювати;
- З'ясовувати.
Викладач на цьому рівні демонструє, слухає, задає питання, порівнює, співставляє, перевіряє.
Студент на цьому рівні пояснює, описує, тлумачить, демонструє, з'ясовує, він активний учасник.
Питання рівня обмірковування (усвідомлення)
- Чи можете Ви пояснити, чому..?
- Чи можете Ви написати своїми словами...?
- Як ви маєте пояснити...?
- Чи можете Ви написати короткий огляд..?
- Що Ви гадаєте, повинно відбуватися наступним..?
- Хто, як Ви гадаєте...?
- Яка була головна думка..?
- Чи можете Ви пояснити...?
- Чи можете Ви ілюструвати...?
- Чи діє кожний у спосіб, як .... діє?
Застосування. Студент застосовує інформацію у контексті, що різниться від того змісту, в якому вона вивчалася. Він уміє:
- Забезпечити виконання;
- Проводити на практиці;
- Здійснювати (доводити до кінця).
Роль викладача на цьому рівні: він показує, супроводжує, спостерігає, оцінює, організує, ставить питання.
Роль студента на цьому рівні: він розв'язує завдання, демонструє використання знань, розраховує, збирає (факти, матеріали), комплектує, завершує, ілюструє, конструює, активний учасник.
Питання рівня застосування
- Чи Ви знаєте інший приклад, де ...?
- Чи можете Ви згрупувати за характеристиками таке, як ...?
- Які фактори могли Ви змінити, якщо ...?
- Які питання повинні Ви задати про ...?
- Чи зможете Ви за наданою інформацією розвинути комплект вказівок щодо ...?
Аналізування. Студент розбиває вивчену інформацію на її частини для того, щоб краще усвідомити цю інформацію. Він уміє:
- Порівнювати;
- Організовувати;
- Переконструювати;
- Співвідносити;
- Описувати взагалі;
- Переконувати;
- Структурувати;
- Об'єднувати у ціле.
Роль викладача на цьому рівні: він розслідує, супроводжує, спостерігає, оцінює, діє як джерело, запитує, організує, розглядає дискретно і критично.
Роль студента на цьому рівні: він обговорює, розкриває, аргументує, обмірковує, думає глибоко, проходить тестування, проходить перевірку, задає питання, підраховує, наводить довідки, допитується, активний учасник.
Питання до аналізування
- Які події не могли відбутися?
- Якщо ... відбулося, яким мало бути закінчення?
- Як саме ... подібне до ...?
- Що Ви бачите як інші можливі результати?
- Чому ... зміни відбулися?
- Чи можете Ви пояснити, що повинно трапитись, коли ...?
- У чому полягають деякі із проблем ...?
- Чи можете Ви розрізнити між ...?
- Які були деякі з мотивів раніше?
- Яка була зворотна точка?
- У чому були проблеми з ...?
Оцінювання. Студент виробляє рішення, базовані на поглибленій рефлексії критичному ставленні і оцінюванні. Він уміє:
- Перевіряти;
- Формувати гіпотези;
- Критикувати;
- Перевіряти на дослідах;
- Оцінювати, формувати думку;
- Контролювати (тестувати);
- Виявляти;
- Спостерігати протягом процесу (моніторинг).
Роль викладача: він роз'яснює, погоджується, припускає, супроводжує і спрямовує.
Роль студента: він формує думку і оцінює, обговорює, порівнює, критикує, запевняє, доводить, оцінює можливості, вирішує, підтверджує, активний учасник.
Питання до оцінювання
- Чи є тут краще рішення до ...?
- Обдумайте ціну ...? Що Ви думаєте про...?
- Чи можете Ви відстояти Вашу позицію щодо ...?
- Як Ви вважаєте, ... добра, чи погана річ?
- Як би Ви регулювали ...?
- Які зміни до ... Ви би рекомендували?
- Чи вірите Ви ...? Що б Ви відчули, якби ..?
- Наскільки ефективні є ...?
- Які є висновки ...?
- Який вплив буде .... мати на наше життя?
- Які є про і контра ...?
- Чому є ... ціни?
- Які є альтернативи?
- Хто виграватиме і хто буде втрачати?
Створювання. Студент формує нові ідеї і створює інформацію, використовуючи те, що було завчасно вивчено. Він уміє:
- Проектувати;
- Конструювати;
- Планувати наміри (стратегії);
- Створювати;
- Придумувати, відкривати;
- Винаходити;
- Виготовляти.
Роль викладача. Він супроводжує, сприяє, проявляє увагу, розмірковує щодо покращення, аналізує, оцінює.
Роль студента. Він проектує, формулює, планує, використовує ризики, видозмінює, створює, пропонує, активний учасник.
Питання рівня створювання
- Чи можете Ви спростувати ... для ...?
- Чи можете Ви бачити можливе рішення до ...?
- Якби Ви мали доступ до всіх ресурсів, як би Ви їх могли розподіляти?
- Чому Ви не винайшли свій власний шлях до ...?
- Що могло б трапитись, якщо ...?
- Скільки способів можете Ви ...?
- Чи можете Ви створити нові і незвичайні використання для ...?
- Чи можете Ви розвинути пропозицію, яка була б ...?