Описання навчальної дисципліни
Програма вивчення навчальної дисципліни «Заповідна справа» складена відповідно до освітньо-кваліфікаційної характеристики та навчального плану підготовки бакалавра за спеціальністю 101 «Екологія».
Предметом вивчення навчальної дисципліни є сфера природоохоронної діяльності щодо природних територій та об’єктів з особливим охоронним статусом, їх структура, класифікація, управління та організація заповідної справи в Україні в контексті збалансованого розвитку..
Міждисциплінарні зв’язки: даний нормативний курс тісно пов'язаний з дисциплінами: ПП 3.02 «Біологія», ПП 3.03«Загальна екологія (та неоекологія), ПП 3.04 «Ландшафтна екологія», ПП 3.16 «Організація та управління у природоохоронній діяльності», ПП 3.10 «Нормування антропогенного навантаження на навколишнє середовище», ПП 3.13 «Природоохоронне законодавство та екологічне право».
Програма навчальної дисципліни складається із двох змістових модулів:
- Науково-теоретичні засади заповідної справи..
- Організація заповідної справи в Україні.
1.Мета та завдання навчальної дисципліни
1.1 Метою викладання навчальної дисципліни «Заповідна справа» є засвоєння майбутніми фахівцями-екологами необхідного мінімуму знань про екополітичні, теоретичні та практичні основи, нормативно-правове, наукове та інституційне забезпечення заповідної справи та формування у них навичок із охорони та управління об’єктами і територіями природно-заповідного фонду та екомережі, їх створення та розширення.
1.2 Основними завданнями вивчення дисципліни «Заповідна справа» є:
– мотивування необхідності заповідання та визначення поняття про місця заповідної справи в сучасній природоохоронній діяльності в контексті концепції збалансованого розвитку;
– розкриття основних форм функціонування об’єктів природно-заповідного фонду (ПЗФ), їх значення для збереження біотичного різноманіття та підтримки біогеохімічних циклів;
– складання уяви про сучасний стан, загальні принципи формування мережі об’єктів, територій та акваторій ПЗФ, їх класифікацію, а також про формування екомереж;
– ознайомлення студентів з основними нормативно-правовими актами в галузі заповідної справи у світі та Україні (конвенціями, кодексами, законами, указами та ін.);
– формування у студентів вміння застосовувати набуті знання для наукового обґрунтування створення об’єктів та територій ПЗФ та управління ними, а також про систему їх інституційної підтримки як галузі діяльності;
– закладання розуміння специфіки наукових досліджень, моніторингу, рекреаційної, освітньої та інформаційної діяльності об’єктів-установ ПЗФ.
1.3 Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:
з н а т и (згідно вимог ОПП за напрямом та рівнем підготовки):
- етапи історичного і концептуального розвитку та сучасний стан заповідної справи;
- екосистемні функції заповідних територій та їх роль щодо збалансованого розвитку;
- чинне міжнародне і національне природоохоронне законодавство у сфері заповідної справи;
- принципи збереження, відновлення та розширення територій та об’єктів ПЗФ;
- принципи формування національної, регіональних та локальних екомереж, загальні поняття про Всеєвропейську екомережу і відповідні нормативно-правові документи;
- підходи до організації охорони, наукових досліджень, ведення Літопису природи, рекреаційної, освітньої та інформаційної діяльності на базі об’єктів-установ ПЗФ.
в м і т и (згідно вимог ОКХ за напрямом та рівнем підготовки):
- використовувати знання заповідної справи та особливості формування екомережі для збереження ландшафтного та біорізноманіття;
- обґрунтовувати доцільність заповідання нових територій на основі даних про географічний, екосистемний та економічний стан територій з використанням відповідних критеріїв створення заповідних об’єктів і територій;
- використовувати принципи заповідання територій;
- розробляти проекти організації території об’єктів ПЗФ;
- проводити наукові дослідження в заповідних екосистемах, організовувати еколого-освітню, просвітницьку, рекреаційну діяльність та громадський контроль.