Таксономія Блума
Концепція таксономії навчальних цілей, розроблена під керівництвом Бенджаміна Блума на початку 50-х рр. [Bloom Benjamin S. and David R. Krathwohl, Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals, by a committee of college and university examiners. Handbook I: Cognitive Domain, New York, Longmans, 1956.].
Таксономія Блума є однією з найпопулярніших систематизацій навчальних цілей в середовищі як вчених-педагогів, так і вчителів-практиків. В ній всі можливі цілі навчання розділені на три домени, що не перетинаються:
- когнітивні (Cognitive Domain),
- емоційні (Affective Domain),
- психомоторні (Psychomotor Domain).
Когнітивні (пізнавальні) цілі охоплюють усе, що зв'язано з придбанням знань і розвитком розумових навичок. Емоційні цілі містять у собі всі завдання, пов'язані з формуванням цінностей, відношень, розвитком емоційного самоконтролю студентів. До психомоторних (рухових) цілей відноситься розвиток рухових навичок, фізичної витривалості.
Систематизація когнітивних (пізнавальних) цілей навчання в таксономії Блума має шість рівнів ієрархії (від простих до складних):
- Рівень Знання;
- Рівень Розуміння;
- Рівень Застосування;
- Рівень Аналізу;
- Рівень Синтезу;
- Рівень Оцінки.